Letisko Bratislava

Prečo majú lietadlá okrúhle okná – a čo sa stalo, keď boli kedysi štvorcové

V lietadle si sadnete k oknu a fotíte si obláčiky. Ale zamysleli ste sa niekedy, prečo sú tie okná oválne alebo okrúhle? Prečo nie klasické štvorcové ako doma? Veď by sa do nich dalo ľahšie pozerať aj opierať hlava.

Odpoveď? Pretože okrúhle okná zachraňujú životy. A dôkazom je tragická kapitola histórie letectva, keď sa kedysi používali okná hranaté – a skončilo to katastrofálne.

Začnime históriou: štvorcové okná v lietadlách

V 50. rokoch minulého storočia bol symbolom moderného lietania britský stroj de Havilland Comet – prvé komerčné prúdové lietadlo.

Mal štýlový dizajn, elegantné línie, a – áno – štvorcové okná, podobné tým v autobuse. Všetko vyzeralo perfektne… až kým sa lietadlá nezačali doslova rozpadať vo vzduchu.

Tragédie, ktoré zmenili dizajn navždy

V rokoch 1953 a 1954 sa Comet-y zrútili pri lete vo veľkej výške. Lietadlá sa rozpadli v dôsledku dekompresie, a tragédiám podľahli desiatky ľudí. Vyšetrovanie odhalilo, že:

  • štvorcové okná mali ostrý roh – slabé miesto v konštrukcii,
  • počas každého letu dochádzalo k cyklickému namáhaniu trupu (tlak – uvoľnenie – tlak…),
  • a práve v rohoch okien vznikali mikrotrhliny, ktoré sa časom rozšírili – až k náhlemu kolapsu trupu.

Fyzika: prečo ostré rohy nepatria do lietadla

Tlaková kabína funguje ako nafúknutý balón – vzduch sa snaží „vyjsť von“. V každom slabom mieste trupu vzniká koncentrované napätie.

  • Ostrý roh = miesto, kde sa napätie sústreďuje najviac,
  • Zaoblený roh = napätie sa rozkladá rovnomerne, a tak sa znižuje riziko prasknutia.

Dizajnéri si to uvedomili a odvtedy platí zlaté pravidlo lietadiel:

Žiadne ostré rohy. Nikde. Nikdy.

Moderné okná: prečo sú oválne a nie úplne kruhové

Okná v dnešných lietadlách sú:

  • mierne eliptické alebo oválne – kvôli aerodynamike a estetike,
  • zosilnené vo vnútri, zložené z viacerých vrstiev plexiskla a skla,
  • majú tzv. bleed hole – malú dierku, ktorá vyrovnáva tlak medzi vrstvami.

Okno nie je len „sklo“, ale malý technický zázrak, ktorý musí:

  • vydržať obrovské rozdiely tlaku a teploty,
  • nezamlžovať sa,
  • nevybuchnúť, ak sa napr. vták oprie o trup.

A čo by sa stalo, keby bolo okno štvorcové dnes?

Aj keby bolo z pevných materiálov, rohy by stále pôsobili ako slabé body – v prípade poruchy by to zásadne znižovalo bezpečnosť lietadla.

Preto sú všetky okná:

  • okrúhle, oválne alebo eliptické,
  • bez ostrých prechodov,
  • obklopené zosilnenými rámami,
  • a každý detail je navrhnutý s ohľadom na tlakové cykly.

Zhrnutie: forma nasleduje bezpečnosť

Okrúhle okno nie je len štýlový dizajn – je to výsledok tragických lekcií a geniálneho inžinierstva. Keď sa teda najbližšie pozriete z okna lietadla a uvidíte ten jemný oválny rám, spomeňte si:
nie je to náhoda. Je to tvar, ktorý drží celé lietadlo pohromade.