Obloha bez hraníc? Omyl. Lietadlá majú svoje zakázané zóny
Himaláje – majestátne hory, ktoré lákajú horolezcov, ale lietadlá sa im vyhýbajú ako čert krížu. Nie preto, že by tam nebolo krásne, ale preto, že tam môže ísť doslova o život. Hoci máme k dispozícii moderné prúdové lietadlá schopné letieť vo výške 10 až 12 kilometrov, preletieť nad Mount Everestom nie je bežná rutina. A dôvody sú zaujímavejšie, než si myslíte.
1. Tenký vzduch, veľké riziko: Prečo výška nie je len číslo
Najvyššie pohorie sveta má vrcholy vo výške 8 000+ metrov, no komerčné lietadlá štandardne letia vo výške okolo 10 – 12 km. Znie to ako dosť, nie? Omyl. V prípade núdze totiž lietadlo potrebuje okamžite klesnúť na „dýchateľnú“ výšku – takzvaný emergency descent. A v Himalájach jednoducho niet kam klesnúť. Aj vo výške 4 000 metrov by bol vzduch pre pasažierov bez tlakovanej kabíny smrteľne riedky.
2. Turbulencie a nepredvídateľné vetry: Hory ako stroj na chaos
Obrovské horské masívy menia prúdenie vzduchu a vytvárajú tzv. horské vlny a rotory – silné a nepredvídateľné turbulentné zóny. Pilotom dokážu poriadne znepríjemniť život a v kombinácii s výškou a nízkou teplotou predstavujú výrazné bezpečnostné riziko.
3. Vzdialenosť od záložných letísk: Keď nie je kde pristáť
Ak dôjde k problémom – technickým, zdravotným alebo iným – pilot musí čo najrýchlejšie nájsť letisko na núdzové pristátie. Nad Himalájami sú však letiská zriedkavé, často položené vo vysokej nadmorskej výške a krátke, čo znižuje šance na bezpečný návrat na zem. Navyše, navigácia v tomto teréne býva komplikovaná, najmä za zhoršeného počasia.
4. Špeciálne výnimky: Prečo niektoré lety predsa len nad Himalájami preletia
Niektoré trasy, najmä z Číny do Indie alebo Nepálu, prelietajú okrajmi Himalájí. Piloti týchto letov musia mať špeciálny výcvik, lietadlá musia byť schopné bezpečne zvládnuť vysokohorské prostredie a prevádzka je povolená len za výborných poveternostných podmienok. Aj tu však platia veľmi prísne bezpečnostné predpisy.
5. Neviditeľné hranice v oblakoch: Prečo sa nelieta nad Severnou Kóreou či Tibetom
A Himaláje nie sú jediné miesto, ktorému sa lietadlá vyhýbajú. Existujú aj politicky alebo vojensky zakázané zóny, napríklad nad Severnou Kóreou, nad Bielym domom v USA alebo nad niektorými jadrovými elektrárňami. A potom sú tu miesta, kde sa nelieta kvôli ekologickej ochrane – napríklad nad národnými parkami v USA.