Začalo to lúkou pri meste. Dnes tu lieta takmer celé Slovensko.
Letisko M. R. Štefánika, ako znie jeho oficiálny názov, nebolo vždy moderným vstupným bodom do sveta. Niekedy to bol len priestor, kde sa lietalo viac pocitovo než technologicky. A niektoré časti histórie sú také, že by ste si ich skôr predstavili v múzeu než v reálnom plánovaní dopravy.
1923: Zrod leteckej dopravy v Bratislave
Áno, už v medzivojnovom období sa nad Bratislavou preháňali lietadlá. Prvé lety smerovali do Prahy a Viedne. Letisko však bolo skôr polom ako terminál – prístrešky, hangáriky a množstvo odvahy.
1951: Prvý seriózny terminál – čas betónu a socialistickej odvahy
Oficiálne otvorenie nového letiska v Ivanke pri Dunaji. Pribudli dráhy, budovy a linky do Moskvy, Budapešti či Sofie. Pásová kontrola vtedy znamenala, že vám pozerali do kufra a sem-tam aj do očí s podozrením.
70. a 80. roky: zlaté časy východného travelingu
Letisko zažívalo najväčší rozmach v rámci východného bloku. Lietalo sa často a s istotou, že let bude… zaujímavý. Letušky mali štýl, ale aj prísnosť. A každý, kto si to pamätá, vie, že meškania sa vtedy volali „prirodzený priebeh letu“.
1987: Rekord pred revolúciou
Letisko vybavilo takmer 1,2 milióna cestujúcich – v rámci Československa vtedy významné číslo. Málokto však vedel, že to boli na desiatky rokov posledné veľké čísla.
90. roky: pád, prestavba a nový kurz
Po páde železnej opony sa Bratislava stiahla do úzadia. Všetci chceli lietať z Viedne, lebo „tam to má štýl“. Letisko síce fungovalo, ale viac pre cargo ako pre pasažierov. Vývoj? Skôr pauza.
2005–2010: Nástup lowcostov a návrat na mapu
Vstup Ryanairu bol ako injekcia kofeínu. Zrazu sa z Bratislavy lietalo lacno do Londýna, Dublinu, Ríma a cestovanie sa stalo normálne aj pre študenta s dvoma taškami a jednou kartou. Počet cestujúcich rástol ročne o stovky tisíc.
2019: Rekordný rok – a potom stopka
2,29 milióna cestujúcich, najviac v histórii. Letisko praskalo vo švíkoch. Potom prišiel rok 2020 a… ticho. Pandémia poslala lietadlá späť do hangárov.
2023–2025: Návrat k výšinám
Po rokoch útlmu sa čísla opäť šplhajú k dvom miliónom. Pribúdajú nové linky, sezónne destinácie a letisko sa pomaly, ale isto mení na moderný uzol pre každého, kto chce lietať bez stresu a cez terminál, kde ešte vedia povedať „dobrý deň“.
Letisko v číslach (aktuálne)
- 2 dráhy – hlavná s dĺžkou 3 190 m
- 4 odletové gate-y (ale s prekvapivou efektivitou)
- viac ako 30 destinácií v lete, z toho 60 % charterové
- Rok 2025? Cieľ – prekročiť 2 milióny pasažierov