Letisko v Bratislave sa vymyká z radu verejných podnikov. Po rokoch stagnácie dosahuje zisk, priťahuje nových dopravcov a podľa jeho riaditeľa Dušana Novotu má potenciál stať sa regionálnym lídrom. V rozhovore pre HN uviedol, že kľúčová je dôvera – nielen zo strany trhu, ale aj štátu.
Letisko M. R. Štefánika zažilo v uplynulých rokoch neľahké časy. Kríza v letectve, pandémia, neistota v investíciách aj chýbajúce dopravné napojenie ho zaradili do kategórie „prežíva“. No dnes je situácia iná. Dušan Novota, ktorý je vo funkcii generálneho riaditeľa a predsedu predstavenstva, hovorí o rekordnej ziskovosti, návrate dôvery dopravcov a plánoch, ktoré si trúfajú prekonať pôvodnú víziu.
„Letisko v Bratislave má dnes stabilnú finančnú základňu, čo nám umožňuje lepšie vyjednávať s dopravcami. A najmä – nečakáme na záchranu,“ hovorí Novota.
Za rok 2024 dosiahlo letisko EBITDA vo výške 13,6 milióna eur, po očistení až 16,9 milióna eur. To bol aj dôvod, prečo vláda zrušila plán na dlhodobú koncesiu, ktorá mala previesť prevádzku na súkromného partnera.
Brno je bližšie než sa zdá
Zaujímavým fenoménom je nárast českých cestujúcich, najmä z oblasti Brna. Tí si volia Bratislavu ako alternatívu k Viedni aj Prahe.
„Brno je len hodinu a pol autom. Máme výhodné ceny, dobré parkovanie a stabilnú ponuku destinácií. Česi to objavili,“ hovorí Novota.
Podľa neho využívajú najmä lety do Turecka, Grécka, Egypta či na Cyprus. Letisko pritom túto skupinu klientov neoslovovalo cielene. „Zistili sme to, keď k nám začali chodiť autobusy z Brna. A to už niečo znamená.“
Linka Bratislava – Košice: Mýtus, alebo blízka realita?
Na Slovensku dlhodobo absentuje vnútroštátne letecké spojenie medzi Bratislavou a Košicami. Dušan Novota priznáva, že rokovania s dopravcami prebiehajú, no realita je zložitá.
„Z hľadiska profitability ide o rizikovú linku. Bez podpory štátu alebo garantovaného záujmu cestujúcich do toho dopravcovia nepôjdu. Sme pripravení, ale zatiaľ nie je dohoda.“
Vlakom na letisko? Nie tak skoro
Hoci letisko ročne vybaví viac ako 1,4 milióna cestujúcich, stále nie je napojené na železničnú sieť. A podľa Novotu to tak ešte dlho bude.
„Železničné napojenie letiska je dlhodobá vízia. Dáva zmysel – ekologicky aj prakticky – ale zatiaľ chýba politická vôľa aj financovanie.“
Letisko pritom nie je napojené ani na integrovaný dopravný systém kraja. Vlak či expresná električka zo stanice by podľa Novotu dokázali výrazne zlepšiť dostupnosť – najmä pre cestujúcich bez áut.
Investície: menej betónu, viac technológií
Finančný prebytok letiska sa neodkladá. Novota avizuje, že všetky zisky smerujú späť do rozvoja. Hlavné priority?
- Nový bezpečnostný systém, ktorý zrýchli prechod kontrolou,
- rozšírenie parkovísk, vrátane inteligentného systému rezervácií,
- zlepšenie komfortu, napríklad prostredníctvom oddychových zón, osvetlenia a smart navigácie,
- a obmena techniky na ploche – ekologickejšie vozidlá a zimná údržba.
„Nechceme byť pozlátko. Chceme byť moderné, funkčné a komfortné letisko pre bežného človeka.“
Letná sezóna ako lakmusový papierik
Letná sezóna predstavuje pre letisko rozhodujúce obdobie. Generuje viac než polovicu ročných tržieb.
„V lete očakávame vyše milióna cestujúcich. Ak leto zlyhá, zlyhá celý rok. Ak je silné, vieme investovať.“
Letisko zabezpečuje desiatky charterových spojení do Turecka, Grécka, Egypta či na Malorku a Sardíniu. V spolupráci s cestovnými kanceláriami pripravuje aj posilnenie kapacít na špičkové dni.
Dopravcovia sa vracajú. Bratislava už nie je len doplnok Viedne
Letisko v uplynulých rokoch stabilizovalo svoju pozíciu voči hlavným partnerom. Medzi najvýznamnejšie patrí Ryanair, Smartwings, Air Cairo, Flynas či Corendon. No Novota upozorňuje, že záujem majú aj noví hráči – najmä zo Škandinávie a Pobaltia.
„Spolupráca s dopravcami funguje vďaka tomu, že plníme, čo sľúbime. Bratislava má povesť spoľahlivého partnera – a to je v letectve vzácna mena.“
Letisko sa podľa neho nehrá na konkurenta Viedne, ale skôr na doplnkového hráča s vlastným charakterom.
„Štát by nám mal pomôcť. Ale ak už nepomôže, aspoň nech nezavadzia.“
V závere rozhovoru Dušan Novota pomenoval veci priamo: Letisko Bratislava má jasnú víziu a schopnosti ju napĺňať. To, čo mu chýba, je stabilné prostredie a rozumný partner na strane štátu.
„Nežiadame dotácie. Nežiadame, aby nám niekto hovoril, čo máme robiť. Stačí, aby sme mohli robiť to, čo robíme dobre. A aby nám nikto nezväzoval ruky.“
Letisko podľa neho nemá ambíciu byť „regionálnym obrom“, ale chce byť efektívnym, spoľahlivým a moderným uzlom pre Slovákov aj návštevníkov krajiny.
„Máme tím, máme víziu a máme výsledky. Teraz potrebujeme čas a priestor.“