Znie to, akoby sa lietadlo rozpadávalo. Ale všetko je v poriadku (väčšinou)
Sadnete si do lietadla, zapnete si pás a zrazu to začne. Niečo hučí. Potom „ding“. Následne škrípanie ako z garáže, zvláštne cvakanie a motor, ktorý síce beží, ale akoby menil hlas. Mnohým cestujúcim tieto zvuky naháňajú stres, no väčšina z nich má úplne bežné, technické vysvetlenie. Tak sa na to pozrime.
1. Zvuk ako z vysávača? To je klimatizácia a APU
Ešte skôr, než sa naštartujú hlavné motory, lietadlo využíva tzv. APU – pomocnú energetickú jednotku, ktorá napája klimatizáciu, svetlá či elektrinu na palube. APU býva umiestnená v chvoste lietadla a jej štart môže znieť ako hlučný záchod, kávovar alebo motorová píla. Je to normálne – ide o dizelovú turbínu, ktorá roztočí systémy skôr, než lietadlo naozaj „ožije“.
2. Cvaknutia, pískanie, vibrácie: Pracujú povrchy krídel
Počas príprav na štart sa testujú klapky, vztlakové plochy, stabilizátory a ďalšie pohyblivé časti. Ak počujete škrípanie, je to len hydraulický mechanizmus, ktorý kontroluje, či sa všetko hýbe ako má. Nie je to chyba. Je to bezpečnostná rutina.
3. „Ding-dong“ pred štartom? To nie je zvonenie na večeru
Známy „ding“ alebo „bong“ má v letectve svoj vlastný jazyk. Rôzne tóny signalizujú komunikáciu medzi kokpitom a palubným personálom, bezpečnostné upozornenia, či výzvy k príprave. Napríklad dvojité ding môže znamenať „pripravte sa na štart“, zatiaľ čo jednoduché upozorňuje na bežnú informáciu.
4. Hlasný rev po štarte? To nie je problém s motorom
Pri štarte je motor v maximálnom výkone, ale krátko po odlepení od zeme piloti prepínajú na tzv. climb thrust – výkon vhodný na stúpanie. Vtedy sa zmení tón a rev sa zjemní. Niekedy to vyznie ako výpadok výkonu – ale v skutočnosti je to úspora paliva a ochrana motorov.
5. Klopanie, škrabanie, zuby? To je úplne normálne
Najmä pri štarte a pristátí sa zapájajú podvozkové mechanizmy, ktoré môžu vydávať rachot alebo škrabavé zvuky. Kolieska sa sklápajú a zasúvajú, ventily syčia, hydraulika pracuje. V moderných lietadlách sú tieto zvuky lepšie odhlučnené, ale v starších typoch ich počuť zreteľne.
6. Zvuk ako prasknutie? Možno len „cold soaking“
Po dlhom lete vo vysokých výškach môže trup lietadla kvôli extrémnym teplotám mierne meniť tvar – niečo ako „zmrznutie“ a následné „rozmrazenie“. V kabíne to môže spôsobiť praskanie plastov alebo kovových spojov, najmä počas zostupu. Znie to desivo, ale je to fyzika, nie porucha.