Sedíte pri okne, pod vami sa objavuje letisko, podvozok je vysunutý, krídla sa jemne nakláňajú, pripravení ste na dotyk s pristávacou dráhou… a zrazu: motory zahučia, lietadlo sa opäť prudko odlepí od zeme a stúpa do výšky. Nikto nič nehlási, ľudia sa pozerajú jeden na druhého. Čo sa to deje?
Gratulujeme – zažili ste go-around. V preklade: prerušené pristátie a opakovaný pokus. Nejde o chybu, ale o precízne plánovaný a bezpečný manéver, ktorý piloti trénujú dookola. A áno – radšej jeden go-around ako riskantný pokus o dotyk.
Čo je to go-around a prečo k nemu dochádza?
Go-around (alebo tiež missed approach) znamená, že pilot sa rozhodne nepristáť a namiesto toho opäť naberie výšku. Prebieha takto:
- Piloti pridajú plný ťah motorov,
- zatiahnú podvozok,
- nastavia stúpanie podľa štandardného postupu,
- nahlásia dispečerovi manéver,
- a pokračujú buď v ďalšom priblížení, alebo odlete na iné letisko.
Najčastejšie dôvody go-aroundu
- Príliš silný vietor alebo turbulencia počas priblíženia
- Znížená viditeľnosť (napr. hmla, dážď, sneh)
- Prekážka na dráhe (iné lietadlo ešte neodletelo, zviera, vozidlo)
- Nesprávna konfigurácia lietadla (napr. zle vysunutý podvozok, flaps)
- Technický problém na poslednú chvíľu
- Dispečer vydá pokyn na prerušenie pristátia – pre bezpečnosť alebo zmenu situácie
Zjednodušene: radšej si to obletíme ešte raz, než riskovať tvrdý alebo nebezpečný dotyk.
Je go-around nebezpečný?
Nie. Práve naopak – je to dôkaz, že piloti konajú presne podľa pravidiel.
- Každý pilot trénuje go-around v simulátore pravidelne – pri rôznych podmienkach.
- Moderné lietadlá sú na tento manéver plne vybavené a automatizované.
- Ide o štandardnú súčasť priblíženia – každá pristávacia dráha má „published missed approach procedure“ (predpísanú trasu pre opakovanie pokusu).
Jediný „vedľajší účinok“: lietadlo pristane o pár minút neskôr a možno trochu vystraší tých, ktorí nevedia, čo sa deje.
Ako to vyzerá z pohľadu pasažiera?
- Lietadlo je nízko, takmer dotýka sa dráhy.
- Zrazu zvýši ťah, zostane vo vodorovnej polohe, a potom stúpa strmo nahor.
- Kabína sa môže na chvíľu nakloniť, pasažieri cítia zrýchlenie.
- Niekedy pilot niečo oznámi, inokedy až po chvíli.
Nie je dôvod na paniku – všetko ide podľa knihy. Posádka to má natrénované, bezpečné a plne pod kontrolou.
Zaujímavosť: každý go-around sa zaznamenáva
- Letecké spoločnosti si každý go-around evidujú a analyzujú,
- nie preto, že by bol problém – ale aby pochopili, čo ho vyvolalo a či sa dalo predísť,
- v niektorých regiónoch (napr. v Ázii) býva vyššia frekvencia go-aroundov kvôli hustej premávke.
Zhrnutie: kruh naviac je lepší ako dotyk za každú cenu
Go-around nie je zlyhanie, ale znak dobre fungujúcej bezpečnosti. Takže ak sa vám niekedy stane, že miesto pristátia lietadlo znovu stúpa, vedzte – posádka presne vie, čo robí.