Letisko Bratislava

Ako sa cvičia piloti na núdzové situácie? Simulátor nie je hračka, je to adrenalín

Pilot nie je len vodič oblohy. Je to profesionál trénovaný na všetko – aj to najhoršie

Kým my si v lietadle dávame džús a čítame si časopis, pilot má v hlave stovky postupov, ktoré by mal zvládnuť naspamäť – najmä tie, ktoré si nikto neželá. Požiar na palube. Výpadok motorov. Zrážka s vtákom. Náhla dekompresia. Všetky tieto situácie sa učia riešiť do posledného detailu – a nie raz, ale pravidelne. Ako teda vyzerá výcvik, ktorý pilotov pripraví na scenáre ako z katastrofického filmu?

1. Simulátor: Najvernejší tréner aj najväčší stresovač

Moderné letecké simulátory dokážu simulovať prakticky každú situáciu – od štandardného letu cez hurikán až po požiar motoru. Sú na hydraulických pílotoch, hýbu sa, vibrujú a verne kopírujú správanie reálneho lietadla. Vo vnútri je kokpit identický s tým skutočným – vrátane každého tlačidla.

Piloti musia zvládnuť všetko: výpadok hydrauliky, zasiahnutie bleskom, prasknuté sklo v kokpite, zásah vtákom pri štarte – a to všetko pod časovým tlakom, často v kombinácii s ďalším problémom. Nie je to žiadna zábava, je to test nervov, logiky a precíznosti.

2. Požiar? 60 sekúnd na riešenie. Vážne

Ak vznikne v lietadle požiar – napríklad v batožinovom priestore – piloti majú presne stanovený čas na jeho riešenie. V simulátore sú tieto podmienky nastavené realisticky. Musia identifikovať problém, izolovať ho, nasadiť hasenie a pripraviť sa na núdzové pristátie. A to všetko bez paniky.

3. Dve slová, ktoré nechcete počuť: Dual engine failure

Jedna z najobávanejších situácií – výpadok oboch motorov. Áno, je to extrémne zriedkavé, ale piloti na to trénujú pravidelne. Prípad ako „Zázrak na rieke Hudson“, keď kapitán Sullenberger pristál s Airbusom na rieke, je školským príkladom zvládnutia takejto situácie. A v simulátore si to piloti vyskúšajú – opakovane.

4. Niekedy lietajú naslepo: Tréning na výpadok systémov a prístrojov

Výpadok rádiového spojenia, navigácie, autopilota… nič z toho nie je hypotetické. Tréning zahŕňa aj let v úplnej tme bez zrakovej orientácie, len podľa prístrojov – prípadne aj bez nich. Pilot sa musí vedieť rozhodovať podľa záložných údajov, odhadov a čistého rozumu.

5. Nejde len o techniku. Simuluje sa aj psychológia pasažierov

Letušky sa trénujú spolu s pilotmi. Súčasťou simulácií sú krik pasažierov, panika, zranenia, plač detí. Cieľom je vytvoriť atmosféru, ktorá čo najviac kopíruje realitu – pretože stres nie je len v kokpite, ale aj v kabíne. Posádka musí komunikovať, koordinovať sa a konať ako tím.

6. Každý rok znovu. Inak licenciu nedostaneš

Licencovaný pilot nesmie lietať, ak nemá čerstvé záznamy z trenažéra. V rámci tzv. recurrent training sa do simulátora vracia minimálne raz ročne, často však aj častejšie – podľa typu lietadla a leteckej spoločnosti. Navyše sa priebežne testujú aj v reálnych letoch (tzv. line check).