Sadnete si do lietadla, sledujete, ako sa vzlietne, v kabíne blikajú svetlá, na obrazovke sa ukazuje letová výška… a pilot je ticho. Možno sa pýtate: „Toto všetko riadi človek? Alebo to ide samo?“ A čo vlastne robí pilot, keď je lietadlo vo výške 11 kilometrov a všetko sa zdá byť na autopilota?
Krátka odpoveď: Áno, väčšinu času lietadlo riadi autopilot. Dlhá odpoveď: Ale bez pilotov by to nešlo ani omylom.
Čo je autopilot a čo všetko dokáže?
Autopilot je systém riadenia letu, ktorý:
- udržiava kurz, výšku a rýchlosť,
- vie automaticky klesať, stúpať, zatáčať,
- môže vykonať automatické pristátie, ak je to potrebné,
- komunikuje s navigačnými systémami a letovým plánom.
Moderné lietadlá majú viacnásobné záložné systémy autopilota (tzv. redundancia), ktoré sa navzájom kontrolujú. Bežne sa používa označenie Flight Management System (FMS) – ide o „mozog“ letu.
Kedy sa autopilot zapína a vypína?
- Vzlet: autopilot sa nezapína hneď – prvé minúty letu riadi pilot ručne (ručné riadenie je štandard pri vzlete).
- Stúpanie a cestovná výška: po dosiahnutí bezpečnej výšky (zvyčajne okolo 1000–2000 stôp) zapína autopilot. Od tejto chvíle lietadlo letí „samo“ podľa prednastaveného plánu.
- Klesanie a priblíženie: autopilot môže pokračovať, prípadne sa vypne pred finálnym priblížením, podľa podmienok.
- Pristátie: autopilot môže vykonať celé pristátie sám, ak to letisko a podmienky dovoľujú – tzv. autoland.
V realite väčšina pristátí prebieha ručne, ale pri nízkej viditeľnosti (hmla, sneženie) je autoland povolený a preferovaný.
Tak čo vlastne robí pilot počas letu?
Veľa. Aj keď autopilot „letí“, piloti ho neustále sledujú:
- Monitorujú systémy lietadla (motor, tlak, hydrauliku, elektroniku),
- komunikujú s dispečermi (napr. menia letovú výšku kvôli počasiu),
- kontrolujú trasu, prípadne ju menia kvôli búrkam alebo preplnenej premávke,
- riešia neštandardné situácie (napr. turbulencie, technické poruchy),
- pripravujú sa na pristátie, sledujú letisko, konfigurujú lietadlo.
Pilot nie je „šofér, čo drží volant“ – je to systémový operátor s maximálnou zodpovednosťou.
Mýty o autopilote
Mýtus 1: Lietadlá lietajú úplne samé
Nie. Aj keď autopilot dokáže veľa, človek musí každý krok naplánovať, aktivovať a potvrdiť.
Mýtus 2: Autopilot vie vyriešiť krízu
Nie. Pri vážnej poruche alebo núdzovej situácii pilot preberá riadenie manuálne. Autopilot nie je umelá inteligencia – je to nástroj na udržanie parametrov letu.
Mýtus 3: Piloti sa v kabíne nudia
Ani náhodou. Niekedy majú viac práce počas pokojného letu ako pri štarte – musia riešiť odchýlky, komunikáciu, navigáciu, spotrebu paliva a pod.
Zaujímavosť: automatický systém „go-around“
V najmodernejších lietadlách existuje aj režim, kedy autopilot vykoná go-around – teda zruší pristátie a opäť stúpa podľa prednastavenej trasy. Funguje to dokonca aj bez dotyku pilota s ovládačmi – stačí potvrdiť manéver.
A budú niekedy lietadlá úplne bez pilotov?
Technicky? Možno áno.
Psychologicky a legislatívne? Zatiaľ nie.
Cestujúci jednoducho chcú vedieť, že vpredu sedí človek. Aj keď autopilot urobí 95 % práce, tých zvyšných 5 % môže rozhodnúť o všetkom.